Sõiduõpetaja — 2019
Säästliku sõidu nõuanded
Sõitke igal
võimalusel ühtlase kiirusega, hoidke gaasipedaal paigal.
Kõige suurem on
kütusetarve olukordades, kus vajame mootorilt suurt võimsust. Need on
kiirendused ja seisva autoga sõidu alustamised. Seega tuleb liiklejana näha
varakult ette liiklusolukordi, teha plaan ning sõita nii, et ei esineks
tarbetuid seisma jäämisi, kiirendusi ega pidurdusi.
Et näha olukordi
ette ja oma tegevust planeerida tuleb pidevalt hoida oma ja ees sõitva auto
vahel piisavat vahekaugust. See väldib sagedasi pidurdusi, me ei sõltu
eessõitjast ning saame liigelda ühtlase kiirusega.
Piisava pikivahe
hindamiseks soovitan lugeda sekundeid kohani, kus lugemise alguseni asus ees
sõitev auto.Me ei tohiks jõuda sellesse kohta vähem kui kahe sekundi pärast.Enamast
öeldakse, et piisavat pikivahet on raske hoida, kuna teised sõidukid tulevad
vahele. Normaalne liiklus eeldabki seda, et vajaduse korral võimaldame enda ees
sõitjatel sõidurada vahetada.
Vältimaks
tarbetuid seisma jäämisi tuleb sobitada sõidukiirust selliselt, et enne foori
jõudmist süttib roheline ning ülekäigurajani jõudmist jõuab jalakäija üle tee.
Kui olete
sunnitud kiirust vähendama või seisma jääma, osake aeglustades vähendada kütuse
hetkekulu nullini. Selleks vabastage aeglustamisel gaasipedaal sidurit
kasutamata ning vajadusel pidurdage ilma sidurile vajutamata, kuni pöördelugeja
näit jõuab mootori tühikäigu pöörete lähedale.
Kui pidurdades on
mootori väntvõlli pöörded lähenenud 1000-le, tuleb edasisel aeglustamisel
vajutada siduripedaali alla, et mootor ei seiskuks.
Kiirendada ei
tohi maksimaalselt gaasi vajutades. Kiirendamine peab toimuma küll kõrgemate
pööretega, kuid mitte ületama 2/3maksimaalsetest. Nii on mootori vedu kerge ja
kiirendamine toimub lühemat aega.
Madalate pöörete
ja suure käiguga kiirendamine viib silindris kütuse ja õhu vahekorra liiga
rikkaks ning nii jõuülekanne kui mootor saavad ülekuurmuse.
Kui soovitud
kiirus on saavutatud juba teise käiguga, võib jätta kolmanda käigu vahele ning
sisse lülitada kohe neljanda, jättes gaasipedaali piisavalt kõrgele, et
kiirendamine ei jätkuks. Kui suure käiguga ei kiirendata, on kütuse hetkekulu
tasasel teel linnasõidul 2 – 4 l/100 km.
Kütusekulu
suureneb oluliselt, kui sõidetakse üle 100 km tunnis. Kütust läheb rohkem ka
siis, kui autol on pakiraami rest, katusel veos, avatud aknad, sõidetakse
vastutuult suure kiirusega, liiga madala rehvirõhuga, peal jäänud piduritega,
esisilla valede seadenurkadega või vedades pakiruumis kaasa esemeid, mis ei
peaks seal olema.
Kütusekulu sõltub
teekonna planeerimisest: saab ju vältida ummikuid, valida parema teekattega
tänavaid, mitte sõita ebatasasustel või vett täis veerennides.
Kõige enam (kuni
3 L /100 km) mõjutavad kütusekulu juhi valed sõiduvõtted.
Kalju Aun
Mida tähendavad need märgid näidikupaneelil
1. Eesmised udutuled
2. Roolivõimendi rike
3. Tagumised udutuled
4. Klaasipuhastusvedeliku madal tase
5. Piduriklotsid kulunud
6. Püsikiirushoidik sisse lülitatud
7. Suunatuled
8. Lähituled sisse lülitatud
9. Madal temperatuur
10. Infosüsteemis on teadaanne
11. Eelsüüteküünlad töötavad
12. Talvine sõiduseade
13. Võtmevaba süsteem
14. Võtmevaba süsteem ei tuvasta võtit
15. Võtme patarei vajab vahetust
16. Ohtlik distantsi vähenemine eessõitva autoga
17. Vajuta sidurit
18. Vajuta pidurit
19. Rooliratta blokeering
20. Kaugtuled
21. Madal rõhk rehvides
22. Välisvalgustuse indikaator
23. Valgustuse viga
24. Stopptuli ei tööta
25. Õhufiltri viga
26. Konksu hoiatus
27. Reguleeritava vedrustuse hoiatus
28. Sõidureast lahkumise hoiatus
29. Katalüsaatori ülekuumenemine
30. Turvavöö kinnitamata
31. Seisupidur aktiveeritud
32. Viga aku töös
33. Parkimisassistent
34. Auto vajab teenindusse sõitmist
35. adaptiivsed esituled
36. Tulede korrektori viga
37. Tagaspoileri viga
38. Kabrioleti katuse viga
39. Turvapadja viga
40. Käsipidur
41. Vesi kütusefiltris
42. Turvapadi deaktiveeritud
43. Viga süsteemis
44. Lähituled
45. Õhufiltri ummistus
46. Ökonoomse sõidu režiim
47. Nõlvalt laskumise assistent
48. Jahutusvedeliku temperatuur liiga kõrge
49. ABS ei tööta
50. Viga kütusefiltris
51. Uks lahti
52. Kapott pole kinnitatud
53. Kütust vähe
54. Viga automaatkäigukasti töös
55. Kiirusepiiraja
56. Vigane amortisaator
57. Õlisurve madal
58. Tuuleklaasi soojendus
59. pagasiruumi luuk lahti
60. Stabilisatsioonisüsteem on välja lülitatud
61. Vihmasensor
62. Viga mootori töös
63. Tagaklaasi soojendus
64. Tuuleklaasi automaatpuhastus