Sõitmine pimedas (tume aeg)
B-kategooria algõpe

1. Õppetunni eesmärk

Õppija omandab teadmised ja oskused ohutuks sõidukijuhtimiseks piiratud nähtavuse tingimustes (pimedus, videvik, udu, vihm jne).

2. Miks on pimedas sõitmine ohtlikum?

Statistika: Eestis toimub umbes 30–40 % raskete liiklusõnnetustega õnnetusi just pimedal ajal, kuigi liiklust on vähem.

3. Valgustehnika õige kasutamine (Liiklusmärkide ja tulede skeem)

Tuli Millal kasutada Märkus
Gabariidituled Videvikus, tunnelis, parkimisel Kohustuslikud koos lähituled
Lähituled Pimedas, videvikus, halva nähtavuse korral Alati kui on pime!
Kaugtuled Ainult siis, kui ei pimesta teisi (maanteel, kui vastutulekut pole 150–200 m raadiuses) Lülita lähituled sisse hiljemalt 150–200 m enne vastutulekut
Udutuled ees Ainult tiheda udu, lume- või vihmasaju korral Keelatud kasutada muul ajal!
Tagumine udutuli Nähtavus alla 50 m Väga ere – keelatud linnas ja selge ilmaga

4. Kiiruse valik pimedas

Põhireegel (§ 15 lg 2):
Juht peab valima sellise kiiruse, et ta suudaks sõiduki peatada oma nähtavusulatuses oleva tee lõigus!

5. Mida teha, kui vastutulev sõiduk pimestab?

  1. Vähenda kiirust kohe
  2. Lülita kaugtuled välja
  3. Vaata paremale tee äärejoonele või märgistusele
  4. Vajadusel peatu ohutult tee ääres

6. Jalakäijad ja jalgratturid pimedas

7. Lisareeglid ja soovitused

Kokkuvõte:
Pimedas sõitmise võti on aeglane kiirus, õiged tuled ja suurenenud tähelepanu. Parem jõuda 5 minutit hiljem kui mitte kunagi.

Õppetund koostatud vastavalt Transpordiameti nõuetele B-kategooria algõppeks
Kasutatud allikad: Liiklusseadus, Transpordiameti juhendid, Liikluslab.ee