We show you a brief guide for different controls to do regarding the dashboard, steering wheel, lights and visibility.
Vladimir Porkanen
Vladimir Porkanen – B-kategooria sõiduõpetaja Tallinnas (ÕT 000523).
Annan tunde manuaalkäiguvahetusega autoga.
Ei suitseta. Suhtun õpilastesse viisakalt ja taktitundeliselt.
Kogemustega sõiduõpetaja aitab Teil sõitma õppida.
Sõiduõpetus algajatele (linnasõit, plats). Atomaadiga annab tunde Georg Šmurov, tel.: 58 43 93 39 |
Владимир Порканен - инструктор по вождению категории "В" в Таллинне на автомобиле с механической (ручной) коробкой передач.
Я постараюсь помочь вам преодолеть все затруднения и снизить уровень стресса на наших занятиях. В этом нам помогут спокойствие, мягкость. На автомобиле с автоматической КП даёт уроки Георг Шмуров, тел: 58 43 93 39 |
Tohib jätkata sõiduõppe koolitusi ja eksameid.
Tänasest tohib jätkata sõiduõppe koolitusi ja eksameid.
Ja ehkki need viimased kolm nädalat keelatud olid, on mitmed autokoolid leidnud viisi, kuidas õppesõite siiski korraldada. Teistele autokoolidele teeb valitsuse korralduse niisugune tõlgendamine tuska.
Tänasest tohib jätkata sõiduõppe koolitusi ja eksameid.
Ja ehkki need viimased kolm nädalat keelatud olid, on mitmed autokoolid leidnud viisi, kuidas õppesõite siiski korraldada. Teistele autokoolidele teeb valitsuse korralduse niisugune tõlgendamine tuska.
MUUDATUSTEST ÕPPETÖÖS SEOSES ERIOLUKORRA VÄLJAKUULUTAMISEGA
LP õpilased!
Kui Te olete tulnud riskipiirkonnast, või tunnete end haigena, palume võtta ühendust autokooliga (sõiduõpetajaga) ja palume koolitusele, ka õppesõitu mitte tulla! Teooria tunde Autokoolis ei toimu. Õppetöö praktika osa (sõidutunnid jne.) jätkuvad seni kehtinud korra järgi.

Ohutuskontrolli alased küsimused
Auto ohutuse kontrolli käigus esitab eksamineerija eksamineeritavale järgmised küsimused:
- Palun näidake, kuidas Te kontrollite sõiduki suunatulede töökorras olekut?
- Palun näidake, kuidas Te kontrollite sõiduki ohutulede töökorras olekut? (click)
- Palun näidake, kuidas Te kontrollite piduri töökorras olekut?
- Palun kirjeldage, kuidas Te kontrollite sõiduki piduritulede töökorras olekut?
- Palun avage autokapott? (kliki) Sellisel juhul on teine küsimus mootoriruumis olevate igapäevaste agregaatide kohta. Mootoriruumi kaane sulgemine (kliki).
- Palun näidake, kus asub auto klaasipesuri anum/mahuti? (kliki vaatamiseks)
- Palun näidake, kuidas ja kuhu tuleb lisada vajaduse korral klaasipesuri vedelikku? (kliki vaatamiseks)
- Palun kirjeldage, kuidas saab kontrollida õlitaset (kliki)?
- Palun näidake kuidas Te avate kütusepaagi luugi? (click)
- Palun kirjeldage, kuidas Te kontrollite rehvide korrasolekut? (click)
- Palun kirjeldage, kuidas Te kontrollite seisupiduri töökorras olekut?
- Palun näidake, kuidas Te kasutaksite vajadusel (nt vihmase ilma korral) klaasipühkijaid? (kliki vaatamiseks)
- Palun näidake, kuidas Te saaksite vajadusel klaasi pesta? (kliki vaatamiseks)
- Palun näidake, kuidas Te reguleerite salongi temperatuuri? (click)
- Palun näidake, kuidas toimite, kui autoaknad on jääs või udused? (click)
- Palun näidake, kuidas saab autol vajadusel tagumisi udutulesid sisse lülitada? (kliki)
- Palun näidake, kuidas saab autol vajadusel kaugtulesid lülitada? (click)
- Palun näidake, kuidas veenduda auto helisignaalseadme töökorras olekus?
- Palun näidake, kuidas sisse lülitada tagumise akna soojendus? (tagaklaasi sooendus)
- Palun näidake, kuidas sisse lülitada peeglisoojendus? (kliki vaatamiseks)
- Palun kirjeldage, kui palju on hetkel kütust paagis? (click)
- Palun näidake, kuidas juht kontrollib kaasreisijate valmisolekut sõidukiga liikumiseks?
- Palun näidake, kuidas peab reguleerima peatugesid? (kliki)
- Palun näidake, kuidas peab turvavöö olema õigesti kasutusel? (click)
Levinumad vead, mis põhjustavad eksami negatiivse tulemuse on:
- Puudulik iseseisev liiklusolukorra jälgimine, mis väljendub eelkõige liikluskorraldusvahendite mitte tähele panemises.
- Puudulik auto käsitsemine, mis väljendub auto gabariidi tunnetuse puudumises või auto juhtimisseadmetega mitte hakkama saamises, oskamatuses kiirendada.
- Oskamatus sooritada parkimisharjutust. Eriti aga iseseisev tühja parkimiskoha leidmine ja ebaõnnestunult pargitud auto asendi korrigeerimine.
- Vähene maanteesõidu kogemus, mis väljendub ebaõiges kiiruse valikus, puudulikus kiirendus- ja aeglustusradade kasutamises.
Eksamisõiduki (Opel Astra) kasutusjuhend (laadi alla)
Määruse muudatused
1.02.2020. aastal
muutub rida määruseid, mis puudutavad
eksamineerimist ning
on leitav siit
* Üldist
1.1 Neile õpilastele,
kes alustavad autokoolis õppimist pärast 01.
veebruari,
kestab B-kategooria mootorsõidukijuhi esmaõppe algastme
koolitus minimaalselt
neli nädalat, aga see sõltub eelkõige autokooli
võimekusest õppetöö
planeerimisel. Õppeprotsessi raames läbitakse
vähemalt 30 sõidutundi
ning 28 teooriatundi.
1.2 Need, kes
alustavad õpinguid enne 1.02, siis nemad saavad õppida
veel vana õppekava
järgi, aga teooria- ja sõidueksamile tulevad juba
uue, kehtiva määrus
nõuete järgi. Isik, kes on alustanud õpinguid
enne 2020. aasta 1.
veebruari, kuid mitte varem kui 2019. aastal, võib
õpingud läbida
õpingute alustamise ajal kehtinud mootorsõidukijuhi
ettevalmistamise
õppekava alusel.
1.3 Kõik pärast 1.02
teooria- ja sõidueksamitele tulijad teevad
eksameid uue korra
järgi, olenemata sellest millal on kool lõpetatud.
* Teooriaeksam
2.1
Liiklusteooriaeksamile jäävad samad küsimused, mis on kasutusel
alates 3.06.2019.
Küsimuste teemadeks on endiselt liiklusreeglid,
liiklusohutus,
liikluspsühholoogia ning sõiduki tehnoseisundi
temaatika (tehno ja
muud kategooria). Küsimusi lisandub jooksvalt
juurde ja andmemaht on
juba päris suur. B-kategooria riikliku
teooriaeksami
küsimustele vastamiseks on endiselt kuni 30 minutit, kuid
lisandub 10 küsimust
ehk kokku tuleb vastata 40 küsimusele.
Maksimaalne vigade arv
riiklikul teooriaeksamil on viis, kuid tulevad
teatavad erisused.
Nimelt on teooriaeksami suurim erisus küsimuste
olulisuse hindamises.
Kui seni oli maksimaalne vigade arv neli,
olenemata
teemaplokist, kus vead tehti, siis edaspidi on erisus
liiklusohutuse
kategooria küsimustes. Tegemist on küsimustega, mis
kirjeldavad
liiklussituatsioone, kus reaalses liikluses võib keegi viga
saada või hukkuda.
Neile vastamisel võib teha maksimaalselt ühe vea.
Seega maksimaalne
vigade arv on teooriaeksamil viis sellisel juhul, kui
liiklusohutuse alastes
küsimustes ei ole üle ühe vea. Juhul kui
liiklusohutuse
kategoorias ei tehta ühtegi viga, siis sooritatuks
loetakse teooriaeksam,
kus ülejäänud kolmes kategoorias on
maksimaalselt kuni
viis viga.
Juhul kui
liiklusohutuse kategoorias tehakse üks viga, siis sooritatuks
loetakse teooriaeksam,
kus ülejäänud kolmes kategoorias on
maksimaalselt kokku
kuni neli viga. Sellise näite korral ei või olla
ülejäänud kolmes
kategoorias viis viga seepärast, et vigade koguarv
tuleks sellisel juhul
kokku kuus, kuid maksimaalne koguvigade arv on
B-kategooria riiklikul
teooriaeksamil viis. Juhul kui liiklusohutuse
teemaplokis on kaks
või enam viga, siis on teooriaeksami tulemus
mittesooritatud (isegi
siis, kui ülejäänud kolmes teemaplokis pole
ühtegi viga). Järelikult
võibki olla olukord, kus ühel juhul on
näiteks viie veaga
teooriaeksam sooritatud ning teisel juhul kahe veaga
eksamitulemus
mittesooritatud.
2.2 Alates 1.04
võimaldame juhikandidaatidele teooriaeksamile
registreerumist pärast
teooriaõppe lõppu. Selleks peab kool saatma
andmed registrisse
pärast kooli teooriaõppe lõppu. See võimalus on
vabatahtlik ja seda ei
pea kasutama. Teooriaeksamile võib tulla ka
hetkel kehtiva korra
järgi, kus kool on lõpetatud ja tunnistus
väljastatud.
* Sõidueksam
3.1 Üldiseks
sõidueksami kestuseks kehtestatakse vähemalt 45 minutit.
B-kategooria piiratud
juhtimisõiguse ja AM-kategooria puhul jääb
kehtima vähemalt 25
minutit. Ka A-, A1- ja A2-kategooria sõidueksamite
kestus, mis senise 35
minuti asemel muutub 45 minutiks.
3.2 Muudatusena
kaotatakse kohustus võtta B-kategooria sõidueksam
vastu Maanteeametile
kuuluva eksamiautoga. Muudatus võimaldab
sõidueksamit sooritada
ka juhi koolitajale kuuluva sõidukiga, kui see
vastab määruse sätestatud
nõuetele. See muudatus kehtib nii manuaal-
kui ka automaatkastiga
sõidukile. Sellisel juhul istub sõiduõpetaja
ees ja eksamineerija
sõiduki tagaistmel. Teised variandid ei ole
lubatud. Kaamera
paigaldab sõidukisse eksamineerija ning muud
salvestusseadmed ei
ole lubatud. Kui eksam viiakse läbi autokooli või
muu sõidukiga, siis
teavitab eksamineerija eksamineeritavat suuliselt
salvestusseadmete
olemasolust ja töötamisest. Salvestise vaatamisel
juhindume ikka -
andmesubjektil on eksamisalvestisele juurdepääs
kirjaliku põhjendatud
taotluse alusel, mis esitatakse Maanteeameti
eksamikeskuse
juhatajale. Eksamisalvestuse vaatamise aeg lepitakse kokku
eksamikeskuse
juhatajaga.
3.3 Kui isik, kes
tohib sõita üksnes automaatkäiguvahetusega
sõidukiga, sooritab
täiendava juhtimisõiguse kategooria
mootorsõiduki või
autorongi sõidueksami manuaalkäigukastiga
sõidukiga, siis uuel
väljastataval juhiloal koodi 78 (piirang
automaatkäiguvahetusega sõiduki kasutamiseks)
enam ühegi kategooria
puhul ei märgita. Kui
juhtimisõiguse taotleja omab juba
manuaalkäigukastiga
B-, BE-, C-, CE-, C1-, C1E-, D-, D1- või
D1E-kategooria
mootorsõiduki juhtimisõigust ning on edukalt sooritanud
täiendava auto või
autorongi kategooria juhtimisõiguse saamiseks
nõutava sõidueksami
automaatkäiguvahetusega sõidukiga, siis ei kanta
juhiloale koodi 78.
3.4 Alates 1.04 on
autokoolil võimailik soovi korral läbi MNT
e-teeninduse
registreerida oma õpilased sõidueksamile. Selleks:
* Eksamikeskus peab olema avanud
koolile võimaluse aja broneerimiseks
( info koolidele
eraldi, et kuidas seda teha)
* Juhikandidaat peab olema MNT
e-teeninduses andma koolile volituse
(volituse vorm olemas
e-teeninduses) oma andmete töötlemiseks ja
õigused enda
registreerimiseks
* Kool maksab juhikandidaadi eest
riigilõivu
* Kool saab ise kolm päeva enne
eksami toimumist eksamineeritavaid
vahetada.
Info registreerimise
kohta edastame eraldi koos juhendiga.
3.5 Harjutused ja
hindamine on saadaval määruses, koolidel on info
olemas ja seda siin
lahti kirjutama ei hakka.
* Õppimine koolis
4.1 Lisatakse võimalus
asuda mootorsõidukijuhi koolituskursusele
õppima ka isikutel,
kes soovivad oma oskusi ja teadmisi täiendada muul
juhul kui kehtivas
määruses toodud juhtimisõiguse taastamine.
Tegemist on õppega kui
isikul on olemas kõik tingimused eksamite
sooritamiseks ja
juhiloa taotlemiseks (välisriigi juhiloa olemasolu,
koolituskursus on
läbitud ja isik soovib enne eksameid end täiendada,
juhtimisõiguse
taastamine jms). Sellisteks olukordadeks võib olla ka
juhtimisõiguse
kategooria laiendamine või välisriigis välja antud
juhiloa vahetamine
Eesti juhiloaks. Nimetatud olukordades ei ole
määruse kohane
koolituse läbimine kohustuslik aga isikul võib
tekkida soov enne
juhtimisõiguse kategooria laiendamist või juhiloa
vahetamist saada õpet
autokoolist. Samuti on võimalik juhtimisõiguse
omamisel, kuid näiteks
pole pikalt autorooli sattunud, minna autokooli
õppesõitu.
* Eeltoodu võimaldab koolidel
registreerida selline õpilane
õppegruppi.
* Jätkuõpe
5.1 Alates 1.02, kui
eksamineeritav ei soorita sõidueksamit kolmandal
korral, siis suunatakse
ta autokooli jätkuõppele, kus ta peab läbima
vähemalt kaks
sõidutundi. Uuele sõidueksamile saab registreerida
pärast jätkuõppe
läbimist. Sellekohane teade kuvatakse teenindajale
kui ka
juhikandidaadile e-teeninduses, et enne ei saa sõidueksamile
registreerida, kui
jätkuõpe on läbitud ja kool on selle kohta andmed
registrisse saatnud.
Jätkuõpet võib läbida suvalises autokoolis.
Näiteks: kui isik on
eelnevalt mittesooritanud 3 sõitu, 4. eksam on
peale 01.02 ja
jätkuõppele läheb peale 6. mittesooritamist?
Jah, alates 01.02
hakatakse nullist lugema, ehk siis 4,5,6 kukub läbi
ja siis läheb kooli.
Jätkuõppe eesmärgiks
ei ole pelgalt sõidutund, vaid juhikandidaadil
on soovitav oma
eelnevad sõidueksami raportid koolile esitada ja
õpetaja koostab seal
esile toodud puuduste osas plaani, mida on vaja
jätkuõppe raames
harjutada, korrata. Määruses on toodud miinimum
tundide arv.
* Sõidueksami kaart
6.1 Sõidueksami kaarti
täiendatakse ka vaidlustamisviitega.
Haldusmenetluse
seaduse § 57 lõike 1 kohaselt on nõutud, et
haldusaktis peab olema
viide haldusakti vaidlustamise võimaluste, koha,
tähtaja ja korra
kohta. Mis tähendab, et isikul on eksami
vaidlustamise info
kaardil olemas ja ta saab selle kätte MNT
e-teeninduse
postkastist. Kindlasti suunata inimesi sõidueksami kaarti
lugema, kuna see
muutub oluliselt informatiivsemaks.
* Kõik muudatused MNT kodulehel
eksamite kohta viime sisse jooksvalt
ja lisame ka
õppematerjali, mida saate kasutada. Koduleht on „elav“
ja sinna lisandub
pidevalt informatsiooni.
* Soovitan uue määruse valguses
esimestel sõidueksamitel (olenemata
kategooriast)
võimalusel kaasa sõita, osaleda, et saada ülevaade
eksamil toimuvast,
harjutustest ja hindamisest. Kui tekib küsimusi,
siis kogun need kokku
ja saadan infoks kõikidele.
* Palun lugeda uued õigusaktid
läbi ja tutvustada neid ka
õpilastele.
Lugupidamisega
Tarmo Vanamõisa
Eksamiosakonna juhataja
Maanteeamet
Säästliku sõidu nõuanded
Sõitke igal
võimalusel ühtlase kiirusega, hoidke gaasipedaal paigal.
Kõige suurem on
kütusetarve olukordades, kus vajame mootorilt suurt võimsust. Need on
kiirendused ja seisva autoga sõidu alustamised. Seega tuleb liiklejana näha
varakult ette liiklusolukordi, teha plaan ning sõita nii, et ei esineks
tarbetuid seisma jäämisi, kiirendusi ega pidurdusi.
Et näha olukordi
ette ja oma tegevust planeerida tuleb pidevalt hoida oma ja ees sõitva auto
vahel piisavat vahekaugust. See väldib sagedasi pidurdusi, me ei sõltu
eessõitjast ning saame liigelda ühtlase kiirusega.
Piisava pikivahe
hindamiseks soovitan lugeda sekundeid kohani, kus lugemise alguseni asus ees
sõitev auto.Me ei tohiks jõuda sellesse kohta vähem kui kahe sekundi pärast.Enamast
öeldakse, et piisavat pikivahet on raske hoida, kuna teised sõidukid tulevad
vahele. Normaalne liiklus eeldabki seda, et vajaduse korral võimaldame enda ees
sõitjatel sõidurada vahetada.
Vältimaks
tarbetuid seisma jäämisi tuleb sobitada sõidukiirust selliselt, et enne foori
jõudmist süttib roheline ning ülekäigurajani jõudmist jõuab jalakäija üle tee.
Kui olete
sunnitud kiirust vähendama või seisma jääma, osake aeglustades vähendada kütuse
hetkekulu nullini. Selleks vabastage aeglustamisel gaasipedaal sidurit
kasutamata ning vajadusel pidurdage ilma sidurile vajutamata, kuni pöördelugeja
näit jõuab mootori tühikäigu pöörete lähedale.
Kui pidurdades on
mootori väntvõlli pöörded lähenenud 1000-le, tuleb edasisel aeglustamisel
vajutada siduripedaali alla, et mootor ei seiskuks.
Kiirendada ei
tohi maksimaalselt gaasi vajutades. Kiirendamine peab toimuma küll kõrgemate
pööretega, kuid mitte ületama 2/3maksimaalsetest. Nii on mootori vedu kerge ja
kiirendamine toimub lühemat aega.
Madalate pöörete
ja suure käiguga kiirendamine viib silindris kütuse ja õhu vahekorra liiga
rikkaks ning nii jõuülekanne kui mootor saavad ülekuurmuse.
Kui soovitud
kiirus on saavutatud juba teise käiguga, võib jätta kolmanda käigu vahele ning
sisse lülitada kohe neljanda, jättes gaasipedaali piisavalt kõrgele, et
kiirendamine ei jätkuks. Kui suure käiguga ei kiirendata, on kütuse hetkekulu
tasasel teel linnasõidul 2 – 4 l/100 km.
Kütusekulu
suureneb oluliselt, kui sõidetakse üle 100 km tunnis. Kütust läheb rohkem ka
siis, kui autol on pakiraami rest, katusel veos, avatud aknad, sõidetakse
vastutuult suure kiirusega, liiga madala rehvirõhuga, peal jäänud piduritega,
esisilla valede seadenurkadega või vedades pakiruumis kaasa esemeid, mis ei
peaks seal olema.
Kütusekulu sõltub
teekonna planeerimisest: saab ju vältida ummikuid, valida parema teekattega
tänavaid, mitte sõita ebatasasustel või vett täis veerennides.
Kõige enam (kuni
3 L /100 km) mõjutavad kütusekulu juhi valed sõiduvõtted.
Kalju Aun
Mida tähendavad need märgid näidikupaneelil
1. Eesmised udutuled
2. Roolivõimendi rike
3. Tagumised udutuled
4. Klaasipuhastusvedeliku madal tase
5. Piduriklotsid kulunud
6. Püsikiirushoidik sisse lülitatud
7. Suunatuled
8. Lähituled sisse lülitatud
9. Madal temperatuur
10. Infosüsteemis on teadaanne
11. Eelsüüteküünlad töötavad
12. Talvine sõiduseade
13. Võtmevaba süsteem
14. Võtmevaba süsteem ei tuvasta võtit
15. Võtme patarei vajab vahetust
16. Ohtlik distantsi vähenemine eessõitva autoga
17. Vajuta sidurit
18. Vajuta pidurit
19. Rooliratta blokeering
20. Kaugtuled
21. Madal rõhk rehvides
22. Välisvalgustuse indikaator
23. Valgustuse viga
24. Stopptuli ei tööta
25. Õhufiltri viga
26. Konksu hoiatus
27. Reguleeritava vedrustuse hoiatus
28. Sõidureast lahkumise hoiatus
29. Katalüsaatori ülekuumenemine
30. Turvavöö kinnitamata
31. Seisupidur aktiveeritud
32. Viga aku töös
33. Parkimisassistent
34. Auto vajab teenindusse sõitmist
35. adaptiivsed esituled
36. Tulede korrektori viga
37. Tagaspoileri viga
38. Kabrioleti katuse viga
39. Turvapadja viga
40. Käsipidur
41. Vesi kütusefiltris
42. Turvapadi deaktiveeritud
43. Viga süsteemis
44. Lähituled
45. Õhufiltri ummistus
46. Ökonoomse sõidu režiim
47. Nõlvalt laskumise assistent
48. Jahutusvedeliku temperatuur liiga kõrge
49. ABS ei tööta
50. Viga kütusefiltris
51. Uks lahti
52. Kapott pole kinnitatud
53. Kütust vähe
54. Viga automaatkäigukasti töös
55. Kiirusepiiraja
56. Vigane amortisaator
57. Õlisurve madal
58. Tuuleklaasi soojendus
59. pagasiruumi luuk lahti
60. Stabilisatsioonisüsteem on välja lülitatud
61. Vihmasensor
62. Viga mootori töös
63. Tagaklaasi soojendus
64. Tuuleklaasi automaatpuhastus